Saturday, 9 April 2022

How to live in a family?

How to live in a family?
Mother used to say: “Whatever you may do, you have, as a matter of fact, to give everybody due attention and consult his (or her) opinion. You have to grant a little freedom and watch from a distance so that nothing may go very wrong. Thus, for instance, while I am sending these presents to Radhu’s house, I take counsel from Nalini also. The relation between her and my youngest sister-in-law is that of the snake and the mongoose – the one does not see anything good in the other; and the other does not so much as tread on former’s shadow. But when I make Nalini my guide and say: “See, Nalini, what things you would like to send to Radhu’s house? Select from these and tell me”, then she says with regard to the list I make: “How can these things suffice, aunt? Howsoever they may deal with you – and as for Radhu, she is as good as mad, having no sense at all – you have surely some dignity; why should you be so illiberal? You do just as it befits you”. She speaks thus and makes the list longer. I, too, laugh inwardly. If I should send the present there without letting her know, the two will at once begin to fight a battle of Kurukshetra over the matter. Mind you, one has to give some freedom to each and lower oneself a little. When dealing with these conceited persons, I have to study their moods and move very cautiously; and yet they fall out now and then – as though it’s their nature! How can I help that?! I think to myself: “It’s His world, He is taking care of it”.

(“Photographs of Sri Ramakrishna – Sarada Devi”, RKMath Chennai, p. 86)

Friday, 8 April 2022

मारवाड़ (राजस्थान) का घुड़ला पर्व

मारवाड़ (राजस्थान) का घुड़ला पर्व
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राजस्थान के मारवाड़ क्षेत्र में होली के बाद एक पर्व मनाया जाता है जिसे "घुड़ला पर्व" कहते है. इसमें कुँवारी लडकियाँ अपने सर पर एक छेददार मटका उठाकर, उसके अंदर दीपक जलाकर गांव और मौहल्ले में घूमती है और साथ में "घर घर घुड़लो, घुमेला जी घुमेला" गीत गाती है. इस पर्व को मनाने वाले लोगों तक को नहीं पता है कि इसे क्यों मनाते है.

आगरा में जालिम और अय्यास राजा अकबर के शासन काल में, अकबर और उसके सरदारों ने भारत की आम जनता पर बहुत जुल्म किये थे. हिन्दुओं की बहु-बेटियों को जबरन उठा ले जाना उनका धर्म परिवर्तन कराकर अपने हरम में ले जाना, इनका शौक था. आज जो इनकी तारीफ़ करते हैं उनको पता भी नहीं है कि उनकी माँओं पर कितने जुल्म हुए है

उस जालिम और अय्यास अकबर के राज में मारबाड़ के इलाके में अकबर का एक सरदार था घुड़ला खान. वह भी अपने राजा की तरह जालिम और अय्यास था. एक बार नागोर जिले के, पीपाड़ कसबे के एक गाँव "कोसाणा" में लगभग 200 कुंवारी कन्यायें गणगोर पर्व की पूजा कर रही थी. इन व्रती कन्याओं को मारवाड़ी भाषा में तीजणियां कहते है.

ये तीजणियां गाँव के बाहर मौजूद तालाब पर पूजन कर रहीं थी, तभी उधर से वो मुसलमान सरदार घुडला खान अपनी फ़ौज के साथ निकला. उसकी गंदी नज़र उन बच्चियों पर पड़ी तो उसकी वंशानुगत पैशाचिकता जाग उठी. उसने सभी बच्चियों का वहां से अपहरण कर लिया. जब गाँव वाले ने विरोध किया तो उसने उनको मौत के घाट उतार दिया

गाँव के कुछ घुड़सवारों ने जोधपुर के राव सातल सिंह राठौड़ जी को इसकी सुचना दी. पता चलते ही राव सातल सिंह जी और उनके घुड़सवार सैनिक घुड़ला खान को रोकने निकल पड़े. कुछ ही समय मे उन्होंने घुडला खान को रोक लिया. राव सातल सिंह राठौड़ को देखकर घुडला खान का चेहरा पीला पड़ गया उसने उनकी वीरता के बारे मे सुन रखा था.

फिर भी उसने अपने आपको संयत करते हुये कहा, राव साहब तुम मुझे नही दिल्ली के बादशाह अकबर को रोक रहे हो इसका ख़ामियाज़ा तुम्हें और जोधपुर को भुगतना पड़ सकता है. इस पर राव सातल सिंह बोले - दुष्ट पापी, हमारा क्या होगा ये तो बाद में देखा जाएगा लेकिन फिलहाल अभी तो में तुझे तेरे इस गंदे काम का ख़ामियाज़ा भुगता देता हूँ.

फिर क्या था राजपुतों की तलवारों ने दुष्ट मुग़लों के ख़ून से प्यास बुझाना शुरू कर दिया था. संख्या मे अधिक होने के बाबजूद मुग़ल सेना के पांव उखड़ गये. राजपूत वीरों ने भागती हुई मुग़ल सेना का पीछा कर उनका ख़ात्मा कर दिया. राव सातल सिंह ने तलवार के वार से घुडला खान का सिर धड़ से अलग कर दिया और सभी बच्चियों को मुक्त करवा दिया.

इस युद्ध में वीर सातल सिंह भी बुरी तरह से घायल हो गए थे लेकिन फिर भी उसी अवस्था में वे उन बच्चियों को उनके गाँव में पहुंचाने गए. उन्होंने घुड़ला खान का सर भी उन गाँव वालों को सौंप दिया. बच्चियों को उनके गाँव में पहुंचाने के बाद वे भी स्वर्ग सिधार गए. गाँव वालों ने पूरे सम्मान के साथ, तालाब के किनारे वीर सातल सिंह का अंतिम संस्कार किया.

गांव वालों ने दुष्ट घुडला खान का सिर बच्चियों को सौंप दिया. बच्चियों ने एक घड़े मे बहुत सारे छेद करके उस घड़े में घुडला खान के सर को रखा और उस घड़े के ऊपर एक दीपक रखा और फिर पुरे गाँव मे घुमाया. उस दिन हर घर मे भी दिए जलाकर रोशनी की गयी. तब से राजस्थान (खासकर मारवाड़) में यह घुड़ला पर्व मनाया जाता है.

हमारे पूर्वजों द्वारा इस घुड़ला पर्व को शुरू करने का यही उद्देश्य था कि- लोग हिन्दु शेर राव सातल सिंह राठौर जी को सदियों तक सम्मान के साथ याद रखे तथा घुड़ला खान को धिक्कारते रहें. लेकिन हमारे देश के वामपंथी गद्दार आज भी इस कोशिश में लगे हैं कि - कही तरह से उस अत्याचारी घुड़ला खान को घुड़ला बाबा या घुड़ला देवता बना दिया जाए.

वीर राव सातल सिंह जी राठौर की जय , नीच घुड़ला खान मुर्दाबाद

साभार Naveen Verma जी ... !

Thursday, 7 April 2022

गोवा का कुख्यात 'हाथ कटारो खंभ'

गोवा का कुख्यात 'हाथ कटारो खंभ'

#डॉ_विवेक_आर्य 

यह चित्र देख रहे है आप। यह का गोवा का कुख्यात 'हाथ कटारो खंभ'।  आपने कभी नहीं सुना होगा। इस खंभ का नाम हाथ कटारो इसलिए पड़ा क्योंकि संत? नाम से जाने जाने वाले फ्रांसिस जेवियर यहाँ लाकर उन हिन्दुओं को बाँध देता था जो ईसाई बनने से मना कर देते थे। उन्हें तड़पा तड़पा कर उनके हाथ काट दिए जाते थे। आपको इतिहास में ऐसी दूसरी घटना का वर्णन कहीं नहीं मिलेगा। इनका इतिहास पढ़िए। 

 पुर्तगालियों के भारत आने और गोवा में जम जाने के बाद ईसाई पादरियों ने भारतीयों का बलात धर्म-परिवर्तन करना शुरू कर दिया। इस अत्याचार को आरम्भ करने वाले ईसाई पादरी का नाम फ्रांसिस जेवियर (Francis Xavier, 7 April 1506–3 December 1552) था। फ्रांसिस जेवियर ने हिन्दुओं को धर्मान्तरित करने का भरसक प्रयास किया मगर उसे आरम्भ में विशेष सफलता नहीं मिली। उसने देखा की उसके और ईसा मसीह की भेड़ों की संख्या में वृद्धि करने के मध्य हिन्दू ब्राह्मण सबसे अधिक बाधक हैं। फ्रांसिस जेवियर के अपने ही शब्दों में ब्राह्माण उसके सबसे बड़े शत्रु थे क्योंकि वे उन्हें धर्मांतरण करने में सबसे बड़ी रुकावट थे। फ्रांसिस जेवियर ने इस समस्या के समाधान के लिए ईसाई शासन का आश्रय लिया। वायसराय द्वारा यह आदेश लागू किया गया कि सभी ब्राह्मणों को पुर्तगाली शासन की सीमा से बाहर कर दिया जाये । गोवा में किसी भी स्थान पर नए मंदिर के निर्माण एवं पुराने मंदिर की मरम्मत करने पर सख्त मनाही थी।   इस पर भी असर न देख अगला आदेश लागू किया गया की जो भी हिन्दू ईसाई शासन के मार्ग में बाधक बनेगा उसकी सम्पति जब्त कर ली जाएगी। इससे भी सफलता न मिलने अधिक कठोरता से अगला आदेश लागू किया गया। राज्य के सभी ब्राह्मणों को धर्म परिवर्तन कर ईसाई बनने का अथवा देश छोड़ने का फरमान जारी हुआ। इस आदेश के साथ हिन्दुओं विशेष रूप से ब्राह्मणों पर भयंकर अत्याचार आरम्भ हो गये। हिन्दू पंडित और वैद्य पालकी पर सवारी नहीं कर सकता था। ऐसा करने वालों को दण्डित किया जाता था। यहाँ तक जेल में भी ठूस दिया जाता था। हिन्दुओं को ईसाई बनने के लिए प्रोत्साहित किया जाता था। ईसाई बनने पर राज संरक्षण की प्राप्ति होना एवं हिन्दू बने रहने पर प्रताड़ित होने के चलते हजारों हिन्दू ईसाई बन गए। हिन्दुओं को विवाह आदि पर उत्सव करने की मनाही करी गई। ईसाई शासन के अत्याचारों के चलते हिन्दू बड़ी संख्या में पलायन के लिए विवश हुए। फ्रांसिस जेवियर के शब्दों में परिवर्तित हुए हिन्दुओं को ईसाई बनाते समय उनके पूजा स्थलों को, उनकी मूर्तियों को उन्हें तोड़ने देख उसे अत्यंत प्रसन्नता होती थी। हजारों हिन्दुओं को डरा धमका कर, अनेकों को मार कर, अनेकों को जिन्दा जला कर, अनेकों की संपत्ति जब्त कर, अनेकों को राज्य से निष्कासित कर अथवा जेलों में डाल कर ईसाई मत ने अपने आपको शांतिप्रिय एवं न्यायप्रिय सिद्ध किया। हिन्दुओं पर हुए अत्याचार का वर्णन करने भर में लेखनी कांप उठती है। गौरी और गजनी का अत्याचारी इतिहास फिर से सजीव हो उठा था। विडंबना देखिये की ईसा मसीह के लिए भेड़ों की संख्या में वृद्धि के बदले फ्रांसिस जेवियर को ईसाई समाज ने संत की उपाधि से सम्मानित किया गया। गोवा प्रान्त में एक गिरिजाघर में फ्रांसिस जेवियर की अस्थियां सुरक्षित रखी गई है। हर वर्ष कुछ दिनों के लिए इन्हें दर्शनार्थ रखा जाता है। सबसे बड़ी विडंबना देखिये इनके दर्शन एवं सम्मान करने गोवा के वो ईसाई आते है जिनके पूर्वज कभी हिन्दू थे एवं उन्हें इसी जेवियर ने कभी बलात ईसाई बनाया गया था।

मुझे लगता है कि गोवा फाइलस उन अत्याचारों को उजागर करने के लिए आवश्यक है जिनका सामना हिंदुओं और गोवा के हमारे पूर्वजों ने किया था....!!!!

#एक_फ़ाइल_गोवा_क़ी
#Goa_Files

Wednesday, 6 April 2022

Supremacy of Kali

Kali is known as the dark energy, as she remains mysterious/unknown even to celestial deities. Unless there is light an ordinary human mind can't perceive the intricacies related to that form in terms of its geometry, measurements, nature, influence and energy. With Kali, it's just one enormous dark cosmic hallway where small temporary forms of light appear and dissolve simultaneously back into darkness. The light in the hallway is our finite reality. The physical life is born encapsulated with finite elements from stardust like carbon in DNA along with oxygen, iron, silicon etc. The finite life of your human body, just like those stars stays until the elemental composition runs out of fuel, and just like your body dies, once nuclear fusion stops even magnanimous stars become dwarfs and die. No matter what happens the climax of everything including the universe is always about the dissolution of all once illuminating matter back to darkness, it's source. 

Kali is referred to as the Universal Mother as she predates everything. She birthed everything, from sub-atomic particles, atoms, and neutrinos to microscopic entities to full-fledged flora and fauna. There is no end to her glory, and even with thousands and lakhs of lifetimes, it's impossible to even for enlightened Siddhas, Yogis, Paramhamsas and Avadhutas to comprehend her mysticism completely. 

In Saundarya Lahari, Adi Shankaracharya said it's a spell that she casts upon the deities which makes Bramha believe he is the jagatsoota, the creator of the universe, Vishnu believes he is the avata, protector and Rudra believes he is the Kshapata, the destroyer. Under her spell, they forget that these three get absorbed again in Isha, the maheshvara from whom these presiding deities of Sattva, Rajas and Tamas have appeared. Isha again disappears back into Sadashiva, the primordial aspect of Shiva, who predates all sound reverberations in existence. This cycle of origin which begins from formless to form, multiplication of gunas, creation, birth, lifetime, death and merger all takes place through a single mandate from the Great Goddess herself. Shankara defined her action as a mere movement of her creeper like brows which is enough to make these deities perform actions on her command. 

The Divine Mother need not speak, as even Sadashiva, the highest transcendental aspect of Shiva isn't independent of her Maya and gets a command from her to perform as such. In her iconography as both Dakshina Kali, and Lalita Tripurasundari, she is seated in union with Sadashiva, who forms the bed of her throne, and the pedestals were formed by Bramha, Vishnu, Rudra and Ishvara/Isha. Shakti remains the dominant force who birthed all these subservient forces and elements which gave rise to existence. The Mastery upon Maya, the illusion of birth, death and materialism solely rests with Shakti herself who created Maya. The Release or Mukti from this illusion as well is bestowed by the Great Goddess Kali herself, from whom the illusion of light is born and dissolves back into her Darkness/ Unknown Transcendental Energy or Para Bramhan. 

#Navaratri #kali #transcendence #shakti

Monday, 4 April 2022

Sri Ramakrishna meets Trailanga Swami at Varanasi

Sri Ramakrishna meets Trailanga Swami at Varanasi:

"I found in him (Trailanga Swami) the living manifestation of Vishwanath. Varanasi was sanctified and made vibrant by his presence. He was in an exalted state of knowledge. He had no body-consciousness: The sand there gets so hot in the sun that no one can walk on it, but he lay on it comfortably. I cooked rice pudding and brought it with me to feed him. At that time he couldn't speak to me because he had taken a vow of silence. So I asked him by signs whether God was one or many. He replied in the same manner, indicating that God is known to be one when a person enters into the state of samadhi; but as long as there is any consciousness of I,  you, jiva, and the world, God is perceived as many. I pointed to him and told Hriday, 'In him you see the condition of a true knower of Brahman.'"

-Sri Ramakrishna

Friday, 1 April 2022

MATHUR'S DESIRE FOR BHAVA SAMADHI

MATHUR'S DESIRE FOR BHAVA SAMADHI

Seeing Sri Ramakrishna in samadhi many times, Mathur became eagar to know more about this mysterious phenomenon. He knew very well that the Master had the power to transmit samadhi to others, so one day he asked to experience it himself. At first Sri Ramakrishna tried to dissuade him saying: 'Look, it will come at the right time. Does a seed sprout into a tree as soon as it is sown and bear fruit to be eaten immediately?' But after repeated requests from Mathur, Master finally said: 'Well. I'll ask Mother about it. She will do as she thinks best.'
A few days later Mathur experienced bhava samadhi (a state in which the mind is neither in the absolute plane nor in the relative plane) while at his home at Calcutta. Sri Ramakrishna described what happened next: 'He sent for me; and when I went there I found him altogether changed - he wasn't the same man. Whenever he spoke of God, he shed floods of tears. His eyes were red from weeping, and his heart was pounding. When he saw me, he fell down and clasped my feet. "Father", he said, 'I admit it - I'm beaten! I' have been in this state for the past three days. I can't apply my mind to wordly affairs, however hard I try. Everything is going wrong. Please take back the ecstasy you gave me. I don't want it. But you begged me for ecstasy.' I said. I know I did. And it is indeed a blissful state - but what's the use of bliss when all my wordly affairs are going to pieces? This ecstasy of yours, Father it only suits you. The rest of us don't really want it. Please take it back! Then I laughed and just rubbed Mathur's chest with my hand and he was himself again.

Holy Mother Sarada Ma's Divine Compassion

“The power of the Guru is transmitted through the Mantra to the disciple”, the Holy Mother said once: “that is why the Guru at the time of initiation takes on himself the sins of the disciple and suffers so much from physical maladies. It is extremely difficult to be a Guru - for he has to take the responsibilities for the disciple’s sins. He is affected by them. A good disciple, however, helps the teacher. Some disciples make quick progress, and some do it slowly. It depends on the tendencies of the mind acquired by one’s past deeds. That is why Rakhal (Swami Brahmananda) hesitates about giving initiation. He said to me: “Mother, as soon as I initiate a disciple, I feel physically ill. The very mention of the Mantra makes me feel feverish””. 

Probably for the above reason, Swami Brahmananda used to be very sparing in the matter of giving initiation. Hence the vast majority of devotees, who sought initiation, were sent to the Holy Mother. 

For, as far as she was concerned, her motherly love and tenderness for all never allowed any such consideration of personal suffering to stand in the way of giving refuge to those, who went to her. Referring to this quality of the Holy Mother, Swami Premananda once said: “We are sending to the Holy Mother the “poison” we could not ourselves take. She is giving refuge to everybody, accepting the sins of all, and digesting the same”.
It was her conviction that the great physical sufferings that she had to undergo in life due to illness, were of a vicarious nature, being the effects of the sins she had taken from her disciples. … 

Often her disciples saw how she suffered from a burning sensation due to the indiscriminate touch of people. In 1916, when she attended the Durga Puja at the Belur Math, people without number prostrated themselves before her and touched her feet. A little later, Yogin-Ma saw her washing her feet again and again with the Ganges water. She remonstrated with her, saying: “Mother, what is it that you are doing? You will catch cold”. To this the Holy Mother replied: “Well, Yogin, how can I explain it to you? Some people touch my feet, and that refreshes me wonderfully. Again there are others, whose touch gives me a terrible burning sensation. I feel it like the sting of a wasp. Only by applying the Ganges water do I get some relief”. Another disciple records a striking example of this phenomenon at Jayrambati. The disciple, who was then attending on her, had gone out. On returning, he found the Mother lying on a straw mat in the verandah. Seeing the disciple, she said to him: “A rather elderly man came here with L. Seeing him from a distance, I entered my room and sat on my bed. He was very anxious to salute me by touching the feet. Though I protested and shrank back, he touched my feet by force, as it were. From that time I am almost at the point of death through an unbearable pain in the feet and the stomach. I washed my feet three or four times; still I cannot get rid of this burning sensation. Had you been here, you would have understood it by a sign from me and forbidden him to touch my feet”. 

(Swami Tapasyananda “Sri Sarada Devi – The Holy Mother: Her Life and Conversations”, Book I, Ch. XIV, “Her Spiritual Ministry”, pp. 165-8)

नारियल की तीन आँखें: एक आध्यात्मिक और ब्रह्मांडीय दृष्टिकोण

नारियल की तीन आँखें: एक आध्यात्मिक और ब्रह्मांडीय दृष्टिकोण                           ● • (भाग-४) ● •  ● गुरु पूर्णिमा का दिन सन...